Gaia, training, life in Stockholm.

Geocoaching

Publicerad 2012-08-16 17:56:00 i Allmänt,

Idag mötte jag upp en kompis och hennes hund mitt i stan oså tog vi bussen ut till Djurgården. Där promenerade vi omkring och hon visade mig hur "Geocoaching" går till, det var ju skit kul att söka efter saker haha. Helt sjukt att grejer ligger kvar på samma plats i flera år.
 

Geocaching är en modern och världsomspännande variant av skattjakt utomhus. Utövaren söker med hjälp av en gps-mottagare efter skatter(så kallade cacher), vars koordinater är utlagda. En digital karta i GPS-en är ofta en förutsättning för att sökandet ska bli framgångsrikt, men även enklare GPS-varianter kan användas. Det går även utmärkt att använda en smartphone.

En cache består av en behållare, som helst ska vara gömd på ett sådant sätt att en geocachare kan hitta den, medan en person som inte letar inte ska råka snubbla över den. Cacher är som regel inte nedgrävda. En cache kan vara av väldigt varierande storlek och vara gömd såväl mitt inne i storstäder som ute i naturen. När man väl hittat cachen gäller det bara att följa ett par stående regler. Skriva något i loggboken, lägga i något om man tar något, samt se till att lämna allt exakt som när man hittade det.

Det finns flera olika typer av gömmor. Den enklaste varianten handlar om att hitta cachen med hjälp av koordinater och en utförlig beskrivning. En svårare variant, så kallad multi-cache, innebär att man antingen måste hitta flera cacher på vägen för att få ledtrådar till slutcachen eller besöka angivna platser vars koordinater man räknar ut med hjälp av matematiska formler eller bilder som kräver att cachesökaren måste läsa av eller räkna rätt för att komma fram till de korrekta koordinaterna för slutcachen.

 

Jag hittade tex en låda med lite smått och gott i bakom grönalund i en stenhög. Ledtråden var.. "Till höger om den lilla roten" och då flyttade jag på en sten och där inne hittade jag en ask med ett papper i som flera andra personer också hittat. Erkänn grymt? Otroligt att dom får ligga kvar. En annan sak var en filmrullsburk under en parkbänk.


Sen fikade vi på en mysigt Cafe ute på Djurgårn, tog färjan tillbaka sen. Då gickjag förbi Handelsbanken och beställde nytt kort, äntligen. Sen tränade jag på SATS på Vasagatan innan jag for och handlade och vidare hem.

Allt för mig! Nu ska jag återgå till middagen.

/ Johanna

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela